yandex

آشنایی با هاست و دامنه در طراحی وب سایت

آشنایی با هاست و دامنه در طراحی وب سایت

آشنایی با هاست و دامنه در طراحی وب سایت

در این مقاله قصد داریم کمی درباره انتخاب هاست مناسب برای وب سایت و انتخاب نام دامنه برای طراحی وب سایت و کسب و کار اینترنتی بپردازیم. همچنین پس از مطالعه ی  این مقاله شما قادر خواهید بود، هاستینگ های مختلف را مقایسه کنید و بهترین پیشنهاد را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید.

همان گونه که می دانید از اصول اولیه داشتن یک سایت، تهیه دامنه و هاست می باشد. 

 

هاست یا میزبانی وب چیست؟

هاست در اصطلاح به معنای میزبان می باشد و در وب، به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌ سایت بر روی آن قرار می‌گیرند. Host امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم می سازد. کلیه  فایل ها، عکس ها و … یک وب سایت بر روی هاست قرار می گیرد تا به صورت شبانه روزی از طریق اینترنت درهر مکانی قابل دسترسی باشد. این فضای میزبانی توسط شرکت‌ های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود.

پس از اجاره فضای میزبانی، شرکت هاستینگ مانند میهن وب هاست، ایران هاست برای مدیریت هاست، یک کنترل پنل در اختیار شما قرار می دهد. همراه این کنترل پنل، یک آدرس اینترنتی، نام کاربری و رمز منحصر به فرد به شما داده می شود. با استفاده از این اطلاعات می توانید به بخش مدیریتی Host خود وارد شوید و سایت خود را در آن بارگذاری نمایید.

 

هاست چیست؟

 

انواع هاست:

اولین گام در انتخاب هاست، تعیین پلت فورم سروراست. معمولا هاست ها را بر این اساس به دو دسته ی میزبانی لینوکس و ویندوز تقسیم می کنند.

 

میزبانی لینوکس:

در این نوع میزبانی، پلت فورم سرور لینوکس است. برای استفاده از هاست لینوکس، نوع سیستم عامل رایانه شما مهم نیست. معمولا کاربران این مورد را اشتباه متوجه می شوند و فکر می کنند چون پلت فورم، لینوکس است باید حتما روی سیستم خود لینوکس داشته باشند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.

 

میزبانی لینوکس نسبت به ویندوز کاربرد خیلی بیشتری دارد و معمولا اسکریپت هایی که در اینترنت وجود دارند با میزبانی لینوکس بهتر قابل استفاده هستند.

در واقع برای سایت هایی که با استفاده از فن آوری های منبع باز (پی اچ پی ، پرل ، پایتون و غیره) طراحی می شوند، میزبانی لینوکس بسیار مناسب تر است.

 

میزبانی ویندوز:

در این نوع میزبانی، پلت فورم سرور، ویندوز است. میزبانی ویندوز بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد استفاده از اسکریپت های asp یا asp.net و یا بانک اطلاعاتی مایکروسافت یعنی sql server را داشته باشند. سرویس های هاستینگ ویندوز به دلیل رایگان نبودن ویندوز و نرم افزار های تحت آن و نیاز به خرید لایسنس برای آن ها، نسبت به سرویس های میزبانی لینوکس قیمت و هزینه بیشتری دارند.

 

انواع کنترل پنل هاست چیست؟

کنترل پنل های لینوکسی

کنترل پنل های لینوکسی روی سرورهایی که سیستم عامل آن ها مبتنی بر لینوکس است، نصب می شود. از معروف ترین این کنترل پنل ها می توان به Cpanel و Direct Admin اشاره کرد.

 

در حال حاضر سی پنل از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر کنترل پنل ها برخوردار است.

 

کنترل پنل های ویندوزی

کنترل پنل های ویندوزی روی سرورهایی که سیستم عامل آن ها مبتنی بر ویندوز است، نصب می شود. از معروف ترین این کنترل پنل ها می توان به Helm ، Plesk و Extend اشاره کرد.

 

اگر تصمیم به راه اندازی یک وب سایت اینترنتی مانند طراحی سایت شرکتی و یا ساخت فروشگاه اینترنتی داشته باشید در ابتدا به دو خدمات مهم و ضروری مانند هاست و دامین نیاز دارید، دامین همان آدرس سایت است، تمام وب سایت های اینترنتی بدون استثناء یک دامنه دارند و هاست قسمتی از یک کامپیوتر سرور است. سرور ها نیز کامپیوتر های قدرتمندی هستند که به صورت ۲۴ ساعته روشن و به شبکه جهانی اینترنت وصل می باشند.

 

از نیازهای‌تان در رابطه با هاستینگ مطلع شوید

بدون این‌که از نیازهای‌تان باخبر باشید، هرگز نمی‌توانید هاست یا میزبان مناسبی را پیدا کنید.

قبل از هر کاری به این موضوع فکر کنید که واقعا چه می‌خواهید.

  •  در حال ساخت چه نوع وب‌سایتی هستید؟
  •  آیا یک چیز عادی می‌خواهید 
  • آیا به اپلیکیشن‌های ویندوز نیاز دارید؟
  •  آیا به پشتیبانی یک زبان اسکریپت نویسی خاص نیاز دارید (مثلا پی ‌اچ‌ پی)؟
  •  آیا وب‌سایت‌تان به نرم‌افزار خاصی نیاز دارد؟
  •  حجم ترافیک وب‌تان می‌تواند چه‌قدر زیاد یا کم باشد؟

 

انواع کنترل پنل هاست چیست

 

این‌ها برخی از پرسش‌های اساسی بودند که باید به آن‌ها پاسخ دهید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید:

تاثیر شبکه های اجتماعی در خدمات سئو سایت

 

موارد مهم در انتخاب هاست جهت راه اندازی و طراحی سایت

امروزه با توجه به نیاز کاربران اینترنت به تهیه فضای میزبانی، انتخاب یک میزبان خوب برای طراحی سایت از جمله طراحی وب سایت رستوران، طراحی وب سایت پزشکی، طراحی وب سایت مشاور املاک  تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی کاربران شده است. بنابراین  موارد مهم در راستای انتخاب یک هاست مناسب بیان میکنیم.

 

  1. نوع هاست و کنترل پنل نصب شده بر روی آن

اولین گام در انتخاب فضای میزبانی، تعیین پلت فورم سرور است. در این مرحله با توجه به زبان برنامه نویسی سایت خود و توضیحات فوق (بخش انواع هاست) از بین میزبانی لینوکس و ویندوز یکی را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب نوع میزبان (لینوکس یا ویندوز)، دقت کنید کنترل پنل خوبی روی هاست شما نصب باشد. برای لینوکس، Cpanel و Direct Admin مناسب است و برای ویندوز، Helm و Plesk از گزینه های مناسب می باشد.

نکته: دوستانی که قصد استفاده از سیستم های رایگان مدیریت محتوا مانند وردپرس ، جوملا و … را برای راه اندازی سایت دارند و یا می خواهند از سایت سازها و فروشگاه سازهای رایگان استفاده کنند، باید از هاست های لینوکسی استفاده نمایند.

 

  1. وب سرور

یکی از نکات مهم درانتخاب شرکت هاستینگ مناسب، توجه به وب سروری است که بر روی سرورهایشان استفاده می کنند. وب سرور بر روی فاکتورهایی از جمله سرعت و پایداری وب سایت موثر است.

برای میزبانی لینوکس، دو وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) و آپاچی (Apache) بهترین انتخاب ها هستند. اگر وب سایت پربازدیدی دارید و سرعت برای شما اهمیت زیادی دارد، وب سرور لایت اسپید بهترین گزینه می باشد.

برای میزبانی ویندوز، دو وب سرور Nginx و Microsoft IIS بهترین گزینه ها هستند.

 

  1. دیتاسنتر (datacenter)

این مورد بسیار مهم است که سرور شما در کدام کشور و کدام دیتاسنتر (datacenter) قرار داشته باشد و سرعت پورت ( port) چه مقداری باشد.

استفاده از دیتاسنتر های معتبر و با سرعت بالا، تاثیر بسیار زیادی بر روی امنیت، ثبات (میزان در دسترس بودن سایت) و سرعت لود سایت شما می گذارد.

 

موارد مهم در انتخاب هاست جهت راه اندازی و طراحی سایت

 

هم اکنون در جهان دیتاسنترهای معتبر زیادی وجود دارد که هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. اما خدمات بعضی از آن ها بسیار گران است و از نظر اقتصادی برای ایرانیان به صرفه نیستند.

اگر بخواهیم به چند مورد از دیتاسنترهای با کیفیت خارجی اشاره کنیم که علاوه بر کیفیت، مقرون به صرفه نیز هستند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دیتاسنتر OVH در فرانسه
  • دیتاسنتر Hetzner در آلمان
  • دیتاسنتر Xlhost در آمریکا
  • دیتاسنتر redstation در انگلیس

 

  1. ویژگی های سخت افزاری

یکی دیگر از ویژگی های Host با کیفیت استفاده از سخت افزارهای قدرتمند و به روز است که باعث بالا رفتن سرعت، پایداری و امنیت سایت می شود. برخی از ویژگی های سخت افزاری که بهتر است سرویس شما داشته باشد، عبارتند از: هارد درایوهای SSD و یا NVME، رم های DDR4 و پردازنده های نسل جدید.

 

  1. ویژگی های نرم افزاری

در سرور میزبان شما بهتر است برخی از ویژگی های نرم افزاری رعایت شده باشد. استفاده از نسخه های جدید و Stable پکیج های نرم افزاری و استفاده از برخی نرم افزار های امنیتی مانند Clam AV و یا exploit scanner با کانفیگ مناسب آنها باعث بالا رفتن امنیت سرور خواهد شد.

 

حتما توجه داشته باشید که بر روی میزبان شما، آنتی دیداس، آنتی ویروس و آنتی شلر نصب باشد و بک آپ گیری های منظم انجام گیرد.

 

  1. پشتیبانی

وجود پرسنل پشتیبانی توانا و همیشه در دسترس، باعث بالا رفتن پایداری و کیفیت سرویس خواهد شد. بنابراین حتی با ایجاد مشکلات احتمالی، مرکز پشتیبانی فنی هاستینگ شما می تواند در مدت زمان کوتاهی مشکل را به دیتاسنتر گزارش و یا رفع نماید.

 

شرکت های هاستینگ

 

  1. امکانات تخصیص داده شده به هر پنل در شرکت های هاستینگ

  • فضای وب: میزان فضایی است که برای بارگذاری اطلاعات و سایت در اختیار شما قرار می گیرد. به عنوان مثال ۱۰۰مگابایت، ۱گیگابایت و …
  • پهنای باند ماهیانه: حجم اطلاعاتی است که در یک ماه می توان ارسال و دریافت کرد. برای سایت های با ترافیک بالا این پارامتر اهمیت زیادی دارد.
  • تعداد ساب دامین هایی که می توان ایجاد کرد: ساب دامین نامی است که به صورت پیشوند، قبل از نام دامنه قرار می گیرد و با یک نقطه از نام دامنه اصلی، جدا می شود. به عنوان مثال تمام وبلاگ های ارائه شده توسط سیستم های وبلاگدهی یک ساب دامین از دامنه اصلی می باشند. این تعداد در بسیاری از پنل های ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ، نامحدود تعیین می شود.
  • امکان ساخت اکانت FTP: این اکانت به شما امکان انتقال فایل با سرعت بالا را در شبکه می دهد. به عنوان مثال می توانید فایل های خود را از روی کامپیوتر به هاست با سرعت بالا منتقل کنید.
  • ادان دامین: این پارامتر امکان افزودن دامنه به هاست را می دهد. به عنوان مثال اگر ادان دامین فضای میزبانی شما ۲ باشد، به جز دامنه ی اصلی که بر روی هاست تنظیم شده است، می توانید ۲ دامنه ی دیگر به Host خود اضافه نمایید. به عبارتی قادر به ایجاد ۳ سایت مستقل بر روی فضای میزبانی خود خواهید بود.
  • تعداد دامنه های پارک شده: این پارامتر بیان گوی تعداد دامنه هایی است که می توانید بر روی دامنه اصلی خود پارک کنید. در اکثر پنل های ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ، این تعداد نامحدود است.
  • تعداد اکانت ایمیل: این تعداد نشان دهنده ی اکانت های ایمیلی است که بر روی فضای میزبانی خود می توانید ایجاد نمایید. در اکثر پنل های ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ، این تعداد نامحدود است.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید:

طراحی سایت با فریم ورک لاراول

 

ویژگی های یک هاست خوب برای راه اندازی وب سایت

امروزه با توجه به نیاز روز افزون کاربران اینترنت به خدمات هاست و دامنه برای راه اندازی وب سایت (شخصی ، شرکتی ، فروشگاهی و …)  انتخاب یک هاست خوب نیز تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی این کاربران شده است. 

 

  • سرعت :

 یکی از پارامتر های مهم یک هاست خوب سرعت آن می باشد. معمولا بازدیدکنندگان سایت به سرعت اهمیت زیادی می دهند. اگر سرعت یک سایت پایین باشد بدون شک بازدیدکننده دیگر از آن وب سایت استفاده نمی کند.

 

سرعت یک سایت به موارد زیر بستگی دارد:

  1. سخت افزار سرور : استفاده از یک سرور با سخت افزار قوی باعث بالا رفتن سرعت سایت می شود. قدرت سخت افزار سرور باید بیش از مقداری منابعی که از آن استفاده می شود باشد. این مقدار مصرف به تعداد سایت میزبانی شده ، بازدید ، و … بستگی دارد.
  2. دیتاسنتر : این مورد بسیار مهم است که سرور شما در کدام کشور و کدام دیتاسنتر (datacenter) قرار داشته باشد و سرعت پورت ( port) چه مقداری باشد. استفاده از دیتاسنتر های معتبر و با سرعت بالا و شبکه خوب (uptime)  در سایت شما بسیار مؤثر می باشد. uptime مقدار زمانی می باشد که سرور سایت شما در دسترس بوده است و دان تایم (down time) مقدار زمانی می باشد که سرور شما از دسترس خارج شده است.
  3. سیستم مدیریت محتوا : این یعنی نرم افزاری که برای مدیریت سایت خود در هاست خود آپلود کرده اید که درصد کمی از ان مربوط به سخت افزار سرور می باشد. هرچه سیستم مدیریت محتوا امکانات بشتری داشته باشد ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای بارگذاری (load) سایت داشته باشد. همچنین درصدی هم مربوط به حجم عکس و بانک اطلاعاتی سایت می باشد.

 

ویژگی های یک هاست خوب برای راه اندازی وب سایت

 

  • امنیت اطلاعات:

دو پارامتر مهم برای امنیت اطلاعات استفاده از raid و پشتیبان گیری می باشد.

raid:

با استفاده از raid  اطلاعات هاست شما در یک هارد دیگر هم ذخیره می شود تا در صورت از بین رفتن هارد اول، اطلاعات حذف نشود.

 

پشتیبان گیری:

ممکن است اطلاعات سایت شما ناخواسته حذف شود و یا به سرور نفوذ شود و یا هارد های سرور از بین برود. هاستینگ ها با تهیه نسخه پشتیبان در مقاطع زمانی مشخص و انتقال آنها به سرور دیگری، همیشه یک یا چند نسخه از اطلاعات وب سایت را در سرور دیگری نگهداری می کنند تا زمانی که مشکلی برای اطلاعات سایت بوجود آید از آن استفاده کنند.

 

  • کیفیت:

  این مورد هم به سخت افزار سرور، تنظیم و مدیریت کامل سرور، تعداد سایت های میزبانی شده، و …. دارد. یک هاستینگ خوب هیچ وقت سایت های سنگین را در سرور اشتراکی میزبانی نمی کند تا کیفیت سرویس افت نداشته باشد.

 

  •  یک هاست خوب، فضا و پهنای باند نسبتا بالایی دارد:

 فضای نسبتا بالایی در اختیار شما قرار می دهند و شما توسط این فضا قادر هستید به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای از پرشدن فضای هاست، رشد محتوایی را در وب سایت خود به وجود آورید و بدون نگرانی از بابت پرشدن فضای هاست، از وب سایت خود بکاپ گیری های متعدد انجام دهید و آن ها را در هاست خود نگهداری کنید.

 

  • یک هاست خوب قابلیت Add On دامین دارد:

قابلیت اد کردن دامنه اضافه، امکانی است که شما را قادر می ساد که به جز دامنه اصلی وب سایت خود، یک وب سایت دیگر نیز بدون خرید هاست جدید بر روی همان هاست راه اندازی کنید.

 

یک هاست خوب قابلیت Add On دامین دارد

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید:

دلایل برتری طراحی سایت اختصاصی از نمونه وردپرسی

 

  •  یک هاست خوب منابع سرور مشخصی دارد:

در واقع در اینصورت شما قادر هستید بدون هیچ دغدغه ای از تمام منابع اختصاص یافته از هاست خود استفاده کنید.

 

  • یک هاست خوب از یک دیتاسنتر مشهور ارائه می شود:

بنابراین قبل از خرید هاست شما میبایست از شرکت هاستینگ پرس و جو کنید که هاست مربوطه از کدام دیتاسنتر ارائه می شود و سپس نسبت به خرید هاست اقدام کنید.

 

  •  یک هاست خوب رابط گرافیکی آسان دارد:

رابط های گرافیکی هاست، یا همان کنترل پنل هاست، که توسط آن قادر هستید به آسانی اطلاعات موجود بر روی هاست خود را مدیریت کنید و طراحی سایت خود را انجام داده و وب سایت خود را راه اندازی کنید.

 

  •  یک هاست خوب بکاپ گیری منظم دارد:

 خرید هاست با بکاپ گیری منظم، یکی از مهم ترین مراحل انتخاب و خرید هاست خوب محسوب می شود.

 

  •  یک هاست خوب خیلی هم ارزان نیست:

میزان ارزان یا گران بودن قیمت هاست را می توانید با مقایسه قیمت هاست، در شرکت های مختلف اندازه گیری کنید، در واقع اگر یک شرکت هاستینگ برای ارائه سرویس های هاست، از سخت افزار با کیفیت، تیم فنی، تیم پشتیبانی، تیم مانیتورینگ و امکاناتی مثل بیمه کردن سرور ها، بکاپ گیری چندلایه، وب سرور پرسرعت، هارد های اضافه بکاپ، و پشتیبانی ۲۴ ساعته استفاده کند و امکانات نسبتا بالایی بر روی هاست ها ارائه دهد و آن شرکت برای هر ماه میزبانی از وب سایت شما هزینه دریافت کند. با توجه به موارد بالا و نرخ ارز و پشتیبانی و سیاست فروش هاستینگ ها، قیمت هاست تعیین می شود. یک قیمت نباید بسیار ارزان و یا بسیار گران باشد.

 

  • یک هاست خوب مانیتورینگ و پشتیبانی ۲۴ ساعته دارد:

به جرات می توان گفت که خدمات پشتیبانی یکی از اصلی ترین عواملی است که سبب رضایت یا نارضایتی مشتریان از سرویس دریافتی خواهد شد، و اغلب مشتریان فقط به علت برخوردار شدن از یک پشتیبانی متعهد و پاسخگو نسبت به خرید هاست جدید و جا به جایی هاست وب سایت خود اقدام می کنند در واقع پشتیبانی و خدمات فنی بسیار مهم می باشد.

سیستم های ارسال تیکت ( درخواست پشتیبانی) استفاده از سیستم های مدیریتی برای درخواست ها کاربران بسیار مهم می باشد. در صورت عدم استفاده از این سیستم ها یک هاستینگ به خوبی نمی تواند درخواست ها را مدیریت کند.

 

درک صحیح نیاز های کاربران،  ارسال پاسخ های مناسب، احترام به مشتری و سرعت در پاسخگویی از جمله پارامتر های مهم پشتیبانی می باشند.

 

  • امکانات هاست و خدمات جانبی:

امکانات هاست: استفاده از نرم افزار های بروز و معتبر

خدمات جانبی: ارائه خدمات مرتبط با سرویس هاستینگ مانند طراحی سایت، رفع مشکلات برنامه نویسی و ….

 

دامنه چیست

 

دامنه چیست؟

دامنه اسمی است که کاربران را به وب‌ سایت شما منتقل می‌کند. نام دامنه یا دامنه سایت  امری مهم و حتی دشوار است که هنگام راه اندازی و طراحی سایت باید به آن اهمیت زیادی بدهید. انتخاب یک دامنه ی خوب برای معرفی محصول و حیطه ی کاری خود درعین سادگی بسیار پیچیده است.دوستان عزیزم دامنه ی انتخابی باید هم خصوصیات کاری شما و هم به آسانی در حافظه بماند. البته پیدا کردن دامنه ی آزاد با این خصوصیات است و اینکه شما اولین نفری باشید که بهترین دامنه ی مرتبط با شغل خود را انتخاب می کنید بسیار سخت است.

 

  •  نوشتن نام دامنه باید آسان باشد

یافتن نامی که تایپ آن، به خصوص در زبان انگلیسی (یا حتی فینگیلیش) راحت باشد، امری ضروری است. دوستای گل من، حتی از انتخاب واژه هایی که می توان آن ها را به چند شکل تایپ کرد پرهیز کنید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید:

تاثیر سئو سایت بر برند سازی و برندینگ

 

سعی کنید نام دامنه ای که انتخاب می کنید به حرف"هـ" ختم نشود، زیرا تایپ کردن آن به صورت انگلیسی کاربران را دچار مشکل می کند. کاربر نمی داند آیا باید در انتهای نام دامنه شما از حرف h استفاده کند یا نه!

 

  • دامنه سایت باید کوتاه باشد و نباید طولانی باشد چرا که اگر نام دامنه شما طولانی و پیچیده باشد، مطمئناً کاربران در هنگام وارد کردن آن در مرورگر خود با مشکل مواجه می شوند در نتیجه تا جایی که امکان دارد دامنه خود را کوتاه کنید. یادتون باشه که دامنه های کوتاه به خوبی در یاد کاربران می مانند.

  •  در صورت امکان در نام دامنه سایت از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت خود در نام دامنه‌تان، استفاده کنید استفاده کنید چرا که از نظر سئو سایت و رتبه بندی، به نفع وب سایت شماست و برای کاربران مفهوم و قابل درک است همچنین به برند سازی تجارت شما کمک می کند.

  • در دامنه سایت از اعداد و خط تیره استفاده نکنید

  • دامنه سایت باید به آسانی در یاد بماند

  • استفاده از پسوند مناسب در دامنه سایت

 

پسوند ها، همان کلمات اختصاری هستند که در انتهای نام دامنه قرار می گیرند، مانند .com، .net و ...  .com که مخفف عبارت company (یا Commercial) است، محبوب ترین پسوند دامنه در جهان به شمار می آید.

 

  • محافظت و ساخت برند

برای آنکه از نام تجاری خود محافظت کنید، باید شکل های مختلف نوشتاری نام دامنه خود را نیز خریداری کنید. به این ترتیب، رقبایتان نمی توانند دامنه ای شبیه به دامنه شما را ایجاد کنند و مشتریان شما را به سمت خود هدایت کنند.

ارسال نظر

محاسبه قیمت طراحی سایت
هزینه سئو سایت
درخواست مشاوره