yandex

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین چیست؟

در این مقااله درباره آشنایی با الگوریتم رنک برین در طراحی سایت، یادگیری ماشین چیست؟، تأثیر تطبیق عصبی در سئو، راهکارهای بهبود سئو از نظر الگوریتم رنک برین، سئو سایت رنک برین، افزایش رتبه با تحقیق کلمات کلیدی، تطبیق عصبی چیست؟ و الگوریتم هوش مصنوعی گوگل  توضیح میدهیم.

الگوریتم رنک برین نیامده است که کسی را جریمه کند یا رتبه طراحی سایت حرفه ای از جمله طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت پزشکی، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی و ... را در یک لحظه افزایش دهد. هدف اصلی از پیاده‌سازی الگوریتم رنک برین همان پاسخگویی به عبارت‌های جدید و نامفهومی است که کاربران سرچ می‌کنند.

چه بخواهید چه نخواهید رنک برین کار خودش را می‌کند. ما فقط می‌توانیم محتوایی به آن بدهیم که ما را بهتر درک کند و کاربرانی را به سمت ما هدایت کند که به دنبال آن‌ها هستیم. 

 

الگوریتم رنک برین در طراحی سایت

 

گوگل هم با الگوریتم رنک برین (Rank brain) و تطبیق عصبی (Neural matching) از یک عبارت جستجو شده هرچند نامفهوم، متوجه منظور کاربر می‌شود و بهترین نتایج مرتبط با آن را نمایش می‌دهد.

 

  • رنک برین چه تفاوتی با تطبیق عصبی (Neural Matching) دارد؟
  • برای بهبود رتبه از نظر رنک برین چه کارهایی باید کرد؟
  • اصل «یک کلیدواژه، یک محتوا» چه می‌شود

 

 همین حالا در گوگل سرچ کنید best new movies و به نتایج نگاه کنید. در ردیف صفر (جایگاه نتایجی که خود گوگل ارائه می‌کند) فیلم‌های برتر سال را می‌بینید و در رتبه‌های بعدی هم مطالبی با عنوان بهترین فیلم‌های سال یا ماه‌های اخیر را به شما نشان می‌دهد. یعنی گوگل قصد و منظور شما از به کار بردن «جدید» و «بهترین» را در عبارت جستجو شده می‌فهمد.

حالا این دفعه به جای عبارت قبلی «top new films» را سرچ کنید. نتایج تغییر زیادی نداشت، نه؟ تعجبی هم ندارد چون گوگل مترادف بودن top و best و همین‌طور movie و film را می‌داند.

شاید هنوز نتایج عبارت مشابه جستجو شده در زبان فارسی به همان خوبی زبان انگلیسی نباشد؛ اما مطمئن باشید در سایر زبان‌ها هم نتایج به همین شکل بهتر خواهند شد. چون الگوریتم گوگل با یادگیری ماشین در حال یاد گرفتن زبان انسان‌ها است.

 

الگوریتم رنک برین (Rank brain) گوگل

 

الگوریتم رنک برین (Rank brain) گوگل چگونه کار می‌کند؟

گوگل تا همین چند سال قبل یک مشکل اساسی داشت؛ هر روز مردم عبارت‌هایی را در گوگل سرچ می‌کردند که قبل از آن کسی سرچ نکرده بود، به همین دلیل اکثر اوقات، این جستجو‌ها به صفحه‌ای بدون نتیجه بود.

این مشکل به‌خاطر ضعف الگوریتم‌های جستجوی گوگل پیش می‌آمد. وقتی کاربران عبارت‌های جدیدی جستجو می‌کردند، اگر صفحاتی با این کلمات کلیدی پیدا نمی‌شد، گوگل، یا نتیجه‌ای نمایش نمی‌داد یا نتایج خیلی نامربوط بودند. همین حالا هم اگر نتیجه‌ای پیدا نشود، گوگل از کاربر می‌خواهد عبارت جستجو شده را با راهکارهای زیر تغییر دهد:

  • جستجوی عبارت کلی‌تر
  • دقت در املای کلمات
  • جستجوی عبارت دیگر

بعد از بررسی این ضعف‌ها، مهندسان گوگل متوجه شدند، بسیاری از عبارت‌های جدیدی که جستجو می‌شوند، در واقع از نظر مفهوم جدید نیستند، فقط کلمات یا جمله‌بندی متفاوتی دارند. آن‌ها فهمیده بودند که دوای دردشان دست هوش مصنوعی است اما برای ساده‌تر کردن راه‌حل، اول آن را به سه مسئله کوچک‌تر تقسیم کردند.

  1. درک مفاهیم پشت جملات و کلمات صفحات وب (ارتباط دادن مفاهیم به محتوا)
  2. درک منظور کاربر از عبارت جستجو شده (درک عبارت‌های مترادف، معادل و نامفهوم)
  3. رتبه‌بندی نتایج بر اساس وضعیت فعلی (تغییر مفاهیم نسبت به زمان و مکان)

با توجه به اطلاعات منتشرشده در این 3 تاپیک گوگل با الگوریتم رنک برین و سیستم تطبیق عصبی (Neural Matching)  بهترین نتایج را به کاربر نشان می‌هد.

 

رنک برین بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید :

تاثیر سئو سایت بر برند سازی و برندینگ

 

مثال:

اگر کاربری عبارت لوکیشن المپیک (olympics location) را سرچ کند به دنبال چیست؟ به‌احتمال قوی او به دنبال یکی از اهداف زیر است:

  • محل برگزاری مسابقات المپیک بعدی
  • محل برگزاری المپیک زمستانی یا تابستانی بعدی
  • لیست شهرهای میزبان مسابقات المپیک از گذشته تا امروز
  • به دنبال لوکیشن هتلی به نام المپیک است
  • در شهر برگزاری مسابقات المپیک است و می‌خواهد آدرس استادیوم افتتاحیه را پیدا کند

 

فهمیدن اینکه منظور کاربر کدام یکی از این‌هاست، برای گوگل اصلاً سخت نیست. و اما تحلیل گوگل:

  • اگر در روزهای برگزاری یکی از مسابقات المپیک و از همان شهر میزبان این عبارت جستجو شود، پس آدرس محل برگزاری و سایت مسابقات رتبه بالاتری می‌گیرد. در این وضعیت رنک برین با توجه به افزایش جستجوهای مشابه در همان منطقه و همان روزها به مفهوم آدرس اولویت می‌دهد.
  • اگر چند هفته به مسابقات المپیک زمستانی مانده باشد و جستجوهای مربوطه در سایر نقاط دنیا در حال افزایش است، پس به احتمال قوی منظور کاربر شهر برگزاری المپیک زمستانی است.
  • اگر در فاصله بین مسابقات عبارت گفته شده را سرچ کنید به شما ترکیبی از نتایج را نشان می‌دهد که همه اهداف را پوشش می‌دهند.

 

تفاوت تطبیق عصبی (Neural matching) با رنک برین 

 

با تغییر عبارت جستجو شده به المپیک کجاست؟ (where is Olympics) هم نتایج تغییر زیادی نمی‌کنند.

در واقع الگوریتم رنک برین مفهوم المپیک را به‌عنوان یک رویداد مهم که هر چند سال یک‌بار در شهری متفاوت برگزار می‌شود، در پایگاه داده گوگل ذخیره کرده است. با در نظر داشتن زمان و مکان برگزاری المپیک و همین‌طور زمان و مکانی که کاربر جستجو می‌‌‌کند، رتبه‌بندی نتایج تغییر می‌کند.

 

رنک برین بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است

نه تنها رنک برین بلکه الگوریتم‌های دیگری مانند پنگوئن، پاندا، کبوتر هم بخشی از الگوریتم مرغ مگس‌ خوار هستند. در واقع مرغ مگس خوار، یک الگوریتم کلی جستجوست که شامل چندین بخش است. هر کدام از این بخش‌ها یک معیار را بررسی می‌کنند تا در مجموع بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهند. رنک برین جستجوها را از نظر مفهوم و تطابق معنایی را بررسی می‌کند.

 

تفاوت تطبیق عصبی (Neural matching) با رنک برین 

انتشار خبر استفاده گوگل از تطبیق عصبی (Neural matching) باعث شد شایعات زیادی درباره آن ایجاد شود. حتی خبرهایی منتشر شد که Neural matching یک الگوریتم جدید یا به‌روزرسانی هسته است که هر دو خبرهایی اشتباه بودند. تطبیق عصبی، نه یک الگوریتم جدید بود و نه یک روش جدیدی برای رتبه‌بندی نتایج جستجو، بلکه روشی است برای شناخت الگوها در یادگیری ماشین و کمک می‌کند تا ارتباط بین مفاهیم و کلمات را درک شود. ممکن است کمی گیج شده باشید ولی الان با مثال زیر همه چیز روشن می‌شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید :

طراحی سایت با فریم ورک لاراول

 

برای بهبود رتبه از نظر رنک برین چه کارهایی باید کرد؟

هر بار که گوگل با به کار بردن هوش مصنوعی آپدیتی ارائه می‌کند، بسیاری از فعالان دیجیتال مارکتینگ مدعی می‌شوند سئو در حال مرگ است. این ادعا بعد از به‌روزرسانی الگوریتم رنک برین هم مطرح شد.

اگر کمی منصفانه به روند تغییرات سئو در سال‌های گذشته توجه کنیم می‌بینیم که سئو از تکنیک‌های کلاه سیاه فاصله گرفت و بیشتر به سمت محتوای با ارزش رفت. در حال حاضر هم صدها نکته و روش برای سئو سایت وجود دارد که به این زودی‌های از بین نخواهند رفت.

 

بهبود رتبه از نظر رنک برین

 

در ادامه به ۴ کاری که برای بهبود سئو سایت از نظر الگوریتم رنک برین قابل‌اجرا هستند، اشاره می‌کنیم.

 

  1. تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید

همان‌طور که گفته شد، بخش مهمی از رنک برین درباره درک مفهوم عبارت‌هایی است که توسط کاربران جستجو می‌شود. پس باید محتوایی که می‌نویسیم برای عبارت‌هایی متنوع آماده شده باشد که این موضوع به عنوارن مثال در طراحی سایت رستوران و طراحی سایت آموزشی بسیار مهم است. چیزی که می‌تواند کمک بزرگی در این قسمت به ما بکند، تحقیق کلمات کلیدی است.

تحقیق کلیدواژه در دو مرحله اهمیت دارد:

  •  تحقیق کلیدواژه‌‌‌های کلی برای تدوین استراتژی
  • تحقیق کلیدواژه‌ها برای هر محتوا

 

در هر دو مرحله باید لیستی از کلمات کلیدی که بیشتر از همه سرچ می‌شوند را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرد. برای مثال اگر قرار است درباره «سفر به شمال» مطلب نوشته شود، این لیست فرضی می‌تواند شامل کلید‌واژه‌های مرتبطی مثل موارد زیر باشد:

  • مناطق بکر شمال
  • جاهای دیدنی شمال
  • نقاط دیدنی مازندران
  • جاذبه‌های گردشگری گیلان

 

با داشتن کلید‌واژه‌ها، درجه‌بندی و مشخص کردن ارتباطشان، می‌توانید عبارت‌های کاربرپسند‌تر و در وهله دوم گوگل‌پسندتری بنویسید.

 

  1. به زبان مردم بنویسید

پاراگراف زیر را بخوانید:

ما در شرکت X در جهت نیل به اهدافی قدم نهاده‌ایم که بنیان‌گذاران آن با اتکا بر بینش و خرد جمعی و بلند‌پروازی اندیشمندانه مدون ساختند تا در افق سند چشم‌انداز کلان، خدمت صادقانه را بازآفرینی و رویکرد کیفیت‌ محور را در تولید محصول ملی نهادینه سازیم.

برای نوشتن به زبان مردم باید این چند نکته را رعایت کنید:

  • از کلماتی استفاده کنید که اکثر مردم استفاده می‌‌کنند
  • جملات را تا جایی که درک آن سخت نشود، کوتاه کنید
  • ساده بنویسید

کاربران در اینترنت به‌ جز مواردی که به دنبال محتوای تخصصی هستند از ساده‌ترین کلمات و جملات استفاده می‌کنند. پس شما هم محتوای خود را برای کاربری آماده کنید که به دنبال پیچیدگی‌‌های الکی و فارسی سخت نیست.

 

  1. محتوایی جامع و با تنوع کلیدواژه منتشر کنید

  2. ارتباط موضوعی و ساختاری محتوا را حفظ کنید

 

یک بحث گسترده در استراتژی محتوا «ساختار موضوعی» است. ساختار موضوعی در این‌جا یعنی ارتباط دادن محتواها از نظر موضوع و مفهوم و بعد از آن لینک سازی داخلی به شکل درست.

معروف‌ترین مدل ساختار موضوعی، مدل خوشه‌ای ( Topic Cluster ) است. در این مدل برای موضوع اصلی محتوایی جامع آماده می‌شود و همه موضوعات فرعی مرتبط، حول همین محتوای اصلی منتشر می‌شوند.

برای مثال محتوایی جامع درباره «دیجیتال مارکتینگ» می‌نویسیم و بعد، مقاله‌های زیرمجموعه دیگری مثل سئو، بازاریابی محتوا، گوگل آنالیتیکس، وبلاگ نویسی، فروش اینترنتی و ... در متنشان به آن اشاره می‌کنند و لینک می‌دهند. این کار باعث می‌شود مفاهیمی که الگوریتم رنک برین از وب‌سایت شما درک می‌کند، به موضوع اصلی نزدیک‌تر شود.

 

اصل «یک کلیدواژه، یک محتوا» چه می‌شود؟

در بازاریابی محتوایی و سئو سایت اصلی وجود دارد به نام «یک کلیدواژه، یک محتوا»؛ یعنی برای هر عبارتی که کاربران جستجو می‌‌کنند، یک محتوای منحصر به فرد منتشر کنید تا رتبه بالایی بگیرد. ازین جهت که الگوریتم رنک برین مفاهیم را بر کلمات ترجیح می‌‌دهد، آیا هنوز هم این اصل پابرجا است؟

پاسخ این سؤال بستگی به نوع محتوا دارد. اگر محتوا‌های شما موضوعاتی هستند که کاربران با عبارت‌های متنوع اما با یک هدف و منظور آن را جستجو می‌کنند، این اصل کمک زیادی به شما نمی‌‌کند. در این حالت رنک برین با در نظر گرفتن صدها فاکتور و سیگنال دیگر، بهترین نتیجه را به کاربر نشان می‌دهد حتی اگر کلیدواژه جستجو شده را نداشته باشد اما در حالتی که تنوع عبارت جستجو شده هر مفهوم زیاد نیست و عبارت‌های جستجو شده دقیق‌تر هستند پیروی از این اصل توصیه می‌شود.

ارسال نظر

محاسبه قیمت طراحی سایت
هزینه سئو سایت
درخواست مشاوره